dijkshoorn
over
media

 

eerder ongezien

  • CABARET
  • EEN MUUR VAN WATER
  • BNN UNITED VAN BINNENUIT (5)
  • JEROEN KRABBÉ HEEFT IETS MET DANSEN
  • BNN UNITED VAN BINNENUIT (4)
  • HE, DOE NIET ZO LULLIG, NIET OORLOGEN HE! (2)
  • HE, DOE NIET ZO LULLIG, NIET OORLOGEN HE!
  • DE BAL IS VIERKANT
  • BNN UNITED, THE INSIDE STORY(3)
  • BNN UNITED, THE INSIDE STORY (2)


meer

nicodijkshoorn.com

20050307

EEN LIJK OPGRAVEN

Een week lang hadden we, om ons er op te verheugen. Het interview met Dinand, zanger van Kane. Niet over een nieuwe plaat of de sponsoring van Rizzla, nee Dinand zou ons op schoot nemen en nog een keer vertellen over zijn Guusje. Zijn dode Guusje.

De openbare biecht van de Bekende Nederlander heeft iets stuitends. Monique van der Ven die een aantal jaren geleden in zowat iedere programma uitlegde hoe zij en Erwin waren omgegaan met de dood van hun kind, Bart de Graaf die op zes netten tegelijk ontroerd vertelde dat hij met zijn nieuwe nier gewoon weer net als een echte man kon pissen, Connie Palmen die nog steeds graag vertelt hoe zij huilend boven op het lichaam van Ischa ging liggen, het zijn dingen die ik niet hoef te weten. Laat ze presenteren, acteren en schrijven wat ze willen, maar ik hoef ze niet diep tot achter in hun keel te kijken

Nu dus ook Dinand. Aan Reinout Oerlemans op een strand in Amerika, vertelde hij “dat Guusje natuurlijk altijd nog in hem zat” en dat Guusje een “echte rockchick” was geweest. Ik vind dat Dinand aan de goede kant van de lijn bleef. Geen al te persoonlijke onboezemingen aan Reinout, die het natuurlijk weer niet kon laten om enkele keren te zeggen dat hij Guusje ook erg goed had gekend etc. Een blik op Oerlemans en Dinand samen aan de kustlijn en je wist dat Guusje, als ze inderdaad een beetje een rockchick was, zich samen met Dinand gek heeft gelachen om de vroegoude Oerlemans.

Pas echt smakeloos was de stroom reclame die voor het interview werd gemaakt. Een week lang iedere avond in RTL-Boulevard, in reclameblokjes op de zender zelf, men maakte er echt een kijkcijferding van. Met dank aan Guusje. De dode Guusje. De overtreffende trap van walgelijk kwam op de dag van het interview zelf. RTL-bouvevard had de primeur van een kinderboekje dat Guusje samen met Dinand heeft gemaakt. Met een cd’tje er bij. Ze waren diep ontroerd aan de presentatiedesk, Beau en de aanleunende roddelhoeren van dat moment. Prachtig! Wat een schitterend werkje. Ook gisteren bij RTL, in het programma van Carlo en Irene kreeg Angela Schijf, tussen de commercials voor Unilever-producten door, hetzelfde boekje aangeboden. Goed in beeld. Een schitterend boekje, dames en heren. Koop het!

In één week, op dezelfde dag als het interview, een boekje van een Beroemde Dode lanceren en RTL inzetten als marketingtool om haar voor even commercieel te reanimeren getuigt van weinig respect voor rockchick Guusje. Keihard geld maken en een uitgestippelde marketingweek deden haar niet veel goed. Benieuwd wat ze daar van vindt, voor altijd in Dinand.

Het ging een weekje lang over geld verdienen aan de doden en Guusje was het slachtoffer.

posted by Nico at 11:43 a.m.

<< Home